23.8.2015

(Kuvitteellisen) ompelimon hinnaston luominen

Tuotteiden ja/tai palveluiden hinnaston luominen ei ole yksinkertainen tehtävä. On otettava huomioon monia seikkoja. Yritystulkin sivuilla käydään perusteellisesti läpi hinnan muodostuminen niin tuotteen kuin palveluiden osalta. Tuotteen tai palvelun myyntihinta riippuu kysynnän suuruudeta ja markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista/palveluista eli tarjonnasta. Jos määrällinen tarjonta on niukkaa, on hinnoittelu vapaata, eikä tuotteen/palvelun ominaisuuksilla ole suurta merkitystä. Tarjonnan lisääntyessä kysyntä kohdistuu tuotteeseen/palveluun, jossa asiakas hyötyy hinta huomioiden eniten.

Kulmat.fi -sivustollakin määritellään se, miksi hinnoittelu on tärkeää:



Mitä hinta on? (Lähde: Kulmat.fi)


Hinnan määräytymiseen on paljon neuvoja ja oppaita jonka vuoksi kunnollinen perehtyminen vie paljon aikaa. Seuraavassa jo mainitulta Kulmat.fi -sivustolta löytyy seuraava kuvio kannattavan hinnoittelun laatimiseen:



Neljä askelta kannattavaan hinnoitteluun -malli. (Lähde: Kulmat.fi)


Kulmat.fi -sivuston oppaassa käydään jokainen kuvion kohta tarkasti läpi. Kuten kuviosta hyvin näkee, pohdittavia kohtia on useita. 

Mikäli ryhtyy ompelijayrittäjäksi (tai minkä alan yrittäjäksi tahansa), on tietenkin tavoitteena elannon hankkiminen. Riippuu monesta asiasta miten tämä onnistuu ja luonnollisesti hinta on yksi merkittävimmistä tekijöistä. Liiketoimintasuunnitelmassa näitä kaikkia asioita tarkastellaan. 

Suomessa Teollisuusalojen ammattiliitto TEAMin mukaan ompelijan vähimmäistuntipalkka ("vieraalla" työskennellessä) on 1. palkkaryhmässä 8,83 €/tunti. Pieni tuntipalkka ja työpaikkojen vähyyskin alalla ovat seikkoja, jotka voivat sysätä yrittäjäksi ryhtymiseen. Tosin sanotaan, että yrittäjäksi ryhdytään usein enemmän palosta tekemiseen kuin rahan vuoksi. Pitänee paikkansa. Sanotaan myös sitä, ettei yrittäjyyttä ole Suomessa tehty helpoksi.

Ompelimot ovat usein yhden työntekijän pienyrityksiä, joten esimerkiksi erilliseen markkinointiin ei usein ole liiemmälti rahaa tai aikaakaan. Onneksi sosiaalinen media on tänä päivänä markkinointia helpottava väline ja esimerkiksi Facebookin kautta voi saada helposti lisänäkyvyyttä omien sivujen kautta. (Lisä)näkyvyys taas tuo toivottavasti lisää asiakkaita. Pienyrittäjien täytyy olla kekseliäitä.

Seuraavassa taulukossa on hinnastoesimerkkejä kolmen eri ompelimon osalta. Sijainnit vaihtelevat ja sen voi ainakin jossain määrin nähdä hinnoissakin. Nämä kolme ompelimoa ovat Piitamai joka sijaitsee Tuusulan Jokelassa, Ompelimo Tuplatikki Vantaan Tikkurilassa ja Irman tekstiilitaide Helsingin Ruoholahdenkadulla. Taulukko kannattaa klikata auki, jotta sen näkee suurempana.




Kolmen ompelimon hintoja.


Hinnoissa voi nähdä eroja ja sijainti on varmasti yksi vaikuttavimmista tekijöistä tähän. Henkilökohtaisesti näistä yrityksistä Piitamai on tuttu työharjoittelun kautta ja siellä riitti etenkin korjausompeluasiakkaita todella paljon. Kilpailun vähyys (verrattuna esim. Helsingin keskustan alueeseen) ja edullisempi vuokrahintataso lienevät osasyitä edullisempiin hintoihin. Toisin kuin voisi luulla, Tikkurilan ompelimo vaikuttaa kalliimmalta kuin Helsingissä sijaitseva. Koska en ole kummassakaan paikassa käynyt, en osaa sanoa vaikuttaako tähän esimerkiksi liiketilojen suuruus. Nopeasti mietittynä voisi kuvitella että Helsingissä olisi korkeammat vuokrat kuin Tikkurilassa. 

Mikäli allekirjoittaneen tulisi nyt tältä istumalta perustaa ompelimoyritys asuinpaikkaansa Tuusulan Hyrylään, hinnoittelussa voisi mahdollisesti käyttää "mallina" Irman tekstiilitaide -yrityksen hintoja, koska ne ovat ns. keskitasoa ainakin näiden ompelimoiden kesken. Hyrylä on isompi paikka kuin Jokela (vaikka Tuusulaa molemma), mutta luonnollisesti pienempi kuin Tikkurila tai Helsinki, joten sen perusteella tämä kuvitteellinen yritys voisi ehkä pitää vähän korkeampia hintoja kuin Piitamai pitää. 




Kuvitteellisen yrityksen esimerkkihintoja. Hintasivun desing suunniteltu itse.


Kuten aiemmin mainittu, hinnoittelussa on otettava huomioon paljon erilaisia asioita. Kuvitteellisen yrityksen hinnasto on laadittu vailla tarkempaa taustatutkimusta, pohjana käytettiin ainoastaan kolmen tarkastellun ompelimon hintatietoja ja tulee huomioida että korjausompelukohteet sekä uudet tuotteet ovat poimittu sattumanvaraisesti esimerkeiksi. Joten todellisuus hintojen osalta voisi hyvinkin olla toisenlainen, kun esimerkiksi kilpailijat ja tarkka sijainti olisi analysoitu. Lisäksi tässä kuvitteellisessa yrityksessä olisi toki  muitakin korjausompeluja ja uusia tuotteita saatavilla kuin vain nämä edellä mainitut.


-----


Lähteet

http://www.yritystulkki.fi/files/yt20_hinnoittelu_josek.pdf
http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/HinnoittelunABC-opas.pdf
http://www.teamliitto.fi/edunvalvonta/tyoehtosopimukset/taulukkopalkat/tekstiili-ja_vaatetusteollisuus/
http://www.piitamai.fi/
http://www.piitamai.fi/ompelupalvelu/3
http://www.piitamai.fi/ompelupalvelu/5
http://www.ompelimohelsinki.com/
http://www.ompelimohelsinki.com/hinnasto/
http://www.ompelimotuplatikki.fi/
http://www.ompelimotuplatikki.fi/hinnasto




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti